wtorek, 10 marca 2015

Epizod 112 - Wielcy malarze w żyrardowskim kościele farnym

         Żyrardowski kościół Matki Bożej Pocieszenia od zawsze zachwyca przechodniów swoją monumentalną sylwetką. Budzi zachwyt i podziw dla budowniczych i architektów, którzy przyczynili się  do jego powstania.
       Nie mniejsze emocje towarzyszą odwiedzającym wnętrze fary. Spoglądając wzdłuż nawy głównej na oddalone prezbiterium czujemy się tacy malutcy, a wznoszące się nad nami na ponad dwadzieścia metrów sklepienie wydaje się takie odległe. Po obu stronach, w nawach bocznych, nasze oczy cieszą witraże ozdobione motywami kwiatowymi, a kolejne stacje drogi krzyżowej zachwycają bogactwem detali. Warto jednak zagłębić się i podejść bliżej prezbiterium, aby zakosztować prawdziwej uczty dla oka. Zawieszone w transepcie cztery obrazy będące kopiami wielkich dzieł największych mistrzów malarstwa, przedstawiające motywy religijne, dają nam możliwość podziwiania i poczucia się trochę jak w najznamienitszych muzeach świata.
           Pierwszy z nich to kopia dzieła samego Rembrandta van Rijn, a przedstawiająca „Powrót syna marnotrawnego” – ostatni obraz jaki wyszedł spod pędzla holenderskiego mistrza. Powstanie tegoż obrazu datuje się na lata 60-te XVII wieku. Obecnie wystawiany jest on w Ermitażu w Sankt Petersburgu. Ciekawostką jest to, iż zarzucano Rembrandtowi że postacie sług z tylnej części dzieła nie zostały wykonane przez niego samego.
          Drugi z nich to wierna kopia „Złożenia do grobu” samego Caravaggia włoskiego malarza barokowego,   stworzony w latach 1602-1603, a zamówiony z przeznaczeniem do kaplicy w rzymskim kościele Santa Maria in Vallicella. Obecnie obraz zdobi Pinakotekę Watykańską
Trzeci, to dzieło Rafaela Santi. „Madonna di Foligno”  wyszła spod pędzla Santi’ego w roku 1512 również na zamówienie. Pierwotnym przeznaczeniem były ściany rzymskiej bazyliki Santa Maria in Aracoeli. Dziś również to dzieło zdobi Pinakotekę Watykańską. Ciekawym faktem jest to, iż w żyrardowskim kościele znajduje się obraz przedstawiający tylko fragment oryginalnego dzieła, a konkretnie jego górną część z Maryją na tle złotego kręgu. Brak na nim dolnej części przedstawiającej Jana Chrzciciela, Św. Franciszka oraz Św. Hieronima.
 
Czwarty i ostatni z obrazów to kopia obrazu zatytuowanego "Anioł wiodący Tobiasza" nieznanego autora. Motyw tegoż dzieła również bezpośrednio dotyczy motywów biblijnych, a konkretnie pojawienie się Archanioła Rafała przed Tobiaszem i przekazanie mu Bożego słowa.

     Jak widać warto odwiedzić żyrardowską farę nie tylko w kontekście mszy świętej, ale również jako jeden z obowiązkowych punktów na turystycznej mapie miasta.