rys. R.Smolińskiego |
Akt erekcyjny głosił dumnie:
"Realizując zapotrzebowanie społeczne wyrażone w licznych postulatach mieszkańców, władze miasta i Dyrekcja Kolei Państwowych w Warszawie podjęły decyzję budowy nad torami kolejowymi kładki, która połączy miasto w rozbudowującą się dzielnica przemysłową. W dniu 24 sierpnia 1977 r. dokonano uroczystego wmurowania kamienia węgielnego pod budowę kładki nad torami kolejowymi w Żyrardowie."
Mimo zapewnień, że budowa zakończy się w 1977 roku, szybko okazało się, że prace nie mogą przebiegać rytmicznie, gdyż wszystko uzależnione było od przydziału, nie tylko materiałów budowlanych, ale również dźwigów samojezdnych i kolejowych, niezbędnych do wykonania prac.
Dopiero w przeddzień 1-Majowego Święta w 1978 roku, po ponad 20 latach postulatów, Żyrardów otrzymał bezkolizyjne przejście nad torami, dzięki heroicznej pracy 13 Brygady Budowlano-Montażowej Przedsiębiorstwa Robót kolejowych.
Robotnicy trzynastej brygady skrócili normatywny cykl budowy o dwa miesiące i doskonale wywiązali sie z powierzonego zadania. Tak brzmiało oświadczenie po zakończeniu robót.
29 kwietnia 1978 roku serdeczne podziękowania dla brygady robotniczej oraz dla dyrektorów zaangażowanych w budowę kładki wyraziła nawet I sekretarz KM PZPR Elżbieta Bakuła. Po przecięciu wstęgi notable odbyli pierwszy spacer nad torami. Na kilka kolejnych dni żyrardowska kładka stała się centrum miasta, a tłumy mieszkańców co chwila dokonywały odbioru technicznego. Koszt budowy wyniósł 7 milionów złotych.
Dziś po kładce pozostały nam jedynie zdjęcia i wspomnienia.
2 komentarze:
Chyba nie wszystkie elementy konstrukcyjne dostarczyła Huta Pokój. Na dwuteownikach służących za słupy nośne znajdowały się napisy po hiszpańsku. Albo były to wyroby eksportowe, albo, co bardziej prawdopodobne, elementy importowane.
Chyba nie wszystkie elementy konstrukcyjne dostarczyła Huta Pokój. Na dwuteownikach służących za słupy nośne znajdowały się napisy po hiszpańsku. Albo były to wyroby eksportowe, albo, co bardziej prawdopodobne, elementy importowane.
Prześlij komentarz